Algoritmizácia a programovanie

Algoritmus
algoritmus - Algoritmus je postupnosť presne definovaných inštrukcií na splnenie určitej úlohy
Jeho vlastnosti
Determinovanosť
postupnosť krokov musí byť zachovaná a jednoznačná
Elementarnosť pre realizatora su kroky zrozumitelne
Hromadnosť univerzalnosť
Efektívnosť postup je čo nakratší a najjednoduchší čo najmenšíí počet krokov dosiahnúť čo najktratší čas s použitím čo najmenej krokov
Resultatívnosť pri rovnakých vstupoch rovnaké výstupy
konečnosť
Program algoritmus napísaný v programovacom jazyku
Vývojový diagram je to nakreslení algoritmus pomocou logických blokov
Pseudo kod je to neformáli zápis algoritmu napr: uvarenie kávi
VSTUP: rýchlovarná konvica, káva-instantná, pohár 2dcl, lyžička, cukor 1. Nalejem vodu do kanvice 2. Zapnem kanvicu 3. Daj 1 lyžičku kávy do pohára 4. Čakaj kým zovrie voda 5. Zober kanvicu a zalej kávu v pohári 6. Pridaj lyžičku cukru 7. Káva je hotová
Pomocné WWW stránky https://www.tutorialspoint.com/cplusplus/index.htm Ø C: •Charakteristika jazyku C: - vyvinutý začiatkom 70tych rokov (Denis Ritchie)
•Štruktúra programu: Skupina hlavičkových súborov Definícia užívateľských funkcií Deklarácia globálnych premenných Funkcia main Ostatné užívateľské funkcie Komentár
•Matematické funkcie: abs(x) - absolútna hodnota typu int fabs(x) - absolútna hodnotá čísla typu float sqrt(x) - druhá odmocnina pow(x,y) - ľubovoľná odmocnina x na y-tu log(x) - prirodzený logaritmus exp(x) - exponenciálna funkcia sin(x), cos(x), tan(x) - funkcie round(x) - zaokrúhlenie
•Dáta: Identifikátory: int, float, char, return, printf, if, ... Premenné: a,b,c,... Funckie: abs(x), ... Priradenie vstupu: int(x)=5; float(y)=4; Priradenie výstupu: return(x); Pole - textový reťazec - char x[i]
•Vetvenie programu: If-else, SWITCH
•Cykly - for, while, do-while
•Procedúry a funckie: Dekláracia: def nazov(parameter) => volanie: nazov(parameter) Lokálne premenné: Deklarované v podprograme - platia len pre ňho Globálne premenné: Deklarované na začiatku - nemenia sa v celom programe

Ø Python:
•Charakteristika jazyku Python: - Python je interpretovaný, interaktívny programovací jazyk, ktorý vytvoril Guido van Rossum
•Štruktúra programu: Musí byť graficky usporiadaná Definícia užívateľských funkcií Automatická Deklarácia premenných Funkcia main Ostatné užívateľské funkcie Komentár
•Matematické funkcie: abs(x) - absolútna hodnota typu int fabs(x) - absolútna hodnotá čísla typu float sqrt(x) - druhá odmocnina pow(x,y) - ľubovoľná odmocnina x na y-tu log(x) - prirodzený logaritmus exp(x) - exponenciálna funkcia sin(x), cos(x), tan(x) - funkcie round(x) - zaokrúhlenie
•Dáta: Identifikátory: int, float, char, return, print, if, ... Premenné: a,b,c,... Funckie: abs(x), ... Priradenie vstupu: int(x=5); float(y=4); Priradenie výstupu: return(x); Pole - textový reťazec - x=[]
•Vetvenie programu: If-else-elif, case
•Cykly - for, while
•Procedúry a funckie: Dekláracia: def nazov(parameter) => volanie: nazov(parameter) Lokálne premenné: Deklarované v podprograme - platia len preňho Globálne premenné: Deklarované na začiatku - nemenia sa v celom programe

8. 3programovací jazyk (voľba)
a. Charakteristika
b. popis prostredia
c. štruktúra programu
d. práca s programom
9. matematické funkcie a zápis matematických funkcií v programovacom jazyku (voľba)
10. dáta v programovacom jazyku
a. Identifikátor
b. Konštanta
c. Premenná
11. Výrazy
12. operátory
a. Logické - +, -, >, <, =
b. Aritmetické - +, -, *, /, %, //, **
c. Reťazcové - PYTHON: + ; C: + ; PHP: .
13. príkazy priradenia Vstupu a Výstupu -
14. vetvenie programov
a. Jednoduché - if{ }, if{ else{} },
b. Zložené - if{ {else if} }, if{ {if} }, else if{ else{} }, SWITCH(_) CASE:_ (prikazy) BREAK;
15. práca so súbormi
16. cykly
a. so známym počtom opakovaní FOR -
b. s podmienkou na začiatku WHILE -

c. s podmienkou na konci DO-WHILE -
17. údajový typ – pole
18. grafika v programovacom jazyku
19. Triedenie
20. procedúry a funkcie - podprogramy
a. Deklarácia - def nazov (parametre)
b. Volanie -
c. globálne premenné - v celom programe
d. lokálne premenné - deklarované
21. riešiť problémy a rozumieť hotovým programom
22. určiť vlastnosti vstupov, vlastnosti výstupov - povolené/nepovolené vstupy, kladné, záporné
23. vzťahy medzi nimi, vedieť ich testovať a modifikovať, ...
24. dodržiavať zásady čitateľného zápisu algoritmu – štruktúrovanosť zdrojového kódu, ...