Informacie okolo nás
Údaj
Každá správa, bez ohľadu na to, čo má alebo nemá pre nás nejakú informačnú hodnotu.
Informácia
Je to správa, ktorá odstraňuje alebo zmenšuje našu neznalosť alebo nám pomáha pri rozhodovaní.
Medzi základné požiadavky na informácie patrí kvalita a kvantita. Ak informácia nemá adresáta, tak je to obyčajný údaj.
Informatika
Je vedný odbor, ktorý sa zaoberá štruktúrou, vlastnosťami, zberom, spracovaním, vyhľadávaním, prenosom a využitím informácií.
Zdroje informácií
Zdrojmi informácií môžu byť:
slovné poznatky (komunikácia, rozhlas, výklad v škole)
televízia (slovo a obraz)
knihy a časopisy
IKT – internet, CD
_______________________________________________________________________________________________________________________________
Kódovanie
Je to transformácia informácie (zmena informácie z jedneho stavu na iný), ktorého cieľom je zjednodušiť informácie alebo ich prispôsobenie pre uchovanie a prenos bez poškodenia.
Šifrovanie
Realizuje sa za účelom zabezpečenia dát voči cudziemu prečítaniu.
Každý šifrovací algoritmus má svoj opačný variant - dešifrovací algoritmus, pomocou ktorého sa opäť zrekonštruuje pôvodný text.
Na to je potrebné poznať nielen typ šifry, ktorá bola použitá, ale aj šifrovací kľúč, ktorým bola správa zašifrovaná. Šifra nie je verejne známa.
Symetrická (konvenčná) šifra
Šifrovací algoritmus, ktorý používa k šifrovaniu a dešifrovaniu jediný kľúč. Podstatnou výhodou symetrických šifier je ich nízka výpočtová náročnosť.
Asymetrická šifra
Šifrovací algoritmus, ktorý používa verejný kľúč pre šifrovanie a súkromný kľúč pre dešifrovanie.
Cézarová šifra - pozičná šifra, ktorá posúva každý znak (najmä z anglickej abecedy) informácie o nejakú konkrétnu zadanú hodnotu (o 7 – a=>h)
Vernamova šifra - (jednorazová tabuľková šifra) je jednoduchý šifrovací postup, ktorý spočíva v posune každého znaku správy o náhodne zvolený počet miest v abecede. To sa prakticky rovná náhrade úplne náhodným písmenom a na tomto fakte je založený dôkaz, že Vernamova šifra je v princípe nerozlúštiteľný.
Augustova šifra - šifrovací systém, ktorý je založený na posune písmena otvoreného textu o nasledujúce písmeno abecedy. Posledné písmeno medzinárodnej abecedy Z sa nahradzuje dvojicou písmen AA.
kodovanie sifrovanie
Príklad kódu: A = :
B = -
E = %
C = ;
D = ”
ABECEDA = : - % ; % ; ” :
Kódovanie informácii do jazyka počítača
Údaje sú v technických zariadeniach uchovávané ako postupnosti núl a jednotiek. Takýto spôsob zápisu, ktorý používa na zápis informácií nuly a jednotky sa nazýva binárny kód.
Keď máme text rozložený na jednotlivé znaky, zistíme, že týchto znakov nie je nejako veľa. Sú len rôzne usporiadané a tým vytvárajú text. Teraz každému znaku priradíme nejaký kód a následne v súbore celý text zapíšeme ako postupnosť kódov znakov textu
Takéto priradenie kódov znakom nazývame kódová tabuľka. V minulosti boli znaky kódované pomocou 7 bitov. To umožnilo kódovať 128 znakov. Takéto kódovanie označujeme ASCII.
Toto kódovanie celkom stačilo pre anglickú abecedu a množinu základných symbolov. Ale aj ostatné národy chcú písať svoje texty cez diakritiku a preto sa začalo používať na kód znaku 8 bitov = 1 byte. Teda dalo sa zapísať 256 rôznych znakov. Prvých 128 znakov bolo spoločných, zodpovedali pôvodnému ASCII kódovaniu. Zvyšných 128 znakov si každé kódovanie vybralo podľa svojich potrieb. Vznikla rozšírená ASCII tabuľka.
Spočiatku bol takýto systém výhodný. Umožňoval písať texty v národných abecedách s diakritikou. Ale neskôr s rozvojom počítačových sietí dochádzalo čoraz častejšie k problémom. Každé kódovanie malo znaky s kódmi 129 až 255 rôzne. To spôsobilo, že ak sme napísali text v programe s nastaveným kódovaním napríklad pre strednú Európu a poslali sme ho niekomu, kto používal kódovanie pre západnú Európu, tak znaky anglickej abecedy sa zobrazili korektne, ale znaky s diakritikou a rôzne špeciálne znaky sa mohli zobraziť úplne nezmyselne.
Aby sa predišlo podobným problémom bolo vytvorené kódovanie s použitím 16 bitov s názvom UNICODE. V tomto kódovaní je možné zakódovať cez 65536 rôznych znakov, čo umožňuje zakódovať znaky všetkých abecied pomocou jednej medzinárodnej tabuľky.
Toto kódovanie zabezpečuje, že ten istý znak má rovnaký kód v každej krajine i a každom type počítača.
Nevýhodou tohto kódovania je, že znaky, ktoré sme predtým vedeli zakódovať iba ôsmymi bitmi v kódovaní Unicode, sú kódované 16 bitmi, a teda zaberajú viac pamäte ako kód ASCII.
Istým vylepšením tohto kódovania je kódovanie UTF-8. V tomto kódovaní je prvých 128 znakov tabuľky ASCII (tieto sú pre všetky krajiny rovnaké), zakódovaných pomocou 8 bitov a zvyšné znaky sú zakódované 16, 24, 32, 40 až 48 bitmi.
_______________________________________________________________________________________________________________________________
Číselné sústavy Decimálna (desiatková) sústava - číselná sústava, v ktorej počítame my - ľudia. Je pozičnou sústavou, ktorá používa cifry 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
Binárna (dvojková) číselná sústava - základná množina cifier nie je 0-9, ale len 0 a 1. Základom mocnín v rozvinutom zápise nie je 10, ale 2. Najvyšší rád určíme tak, že spočítame počet jedničiek a núl - 1.
Hexadecimálna (šestnástková) číselná sústava - základná množina cifier je 0, 1, 2, ... , 8, 9, A, B, C, D, E, F, kde písmená A až F zastupujú čísla 10 - 15. Základom mocnín v rozvinutom zápise nie je 10, ale 16. Najvyšší rád určíme tak, ako v dvojkovej číselnej sústave.
Prevody medzi sústavami
Binárna sústava - > Decimálnej sústavy
Hexadecimálna sústava - > Desiatková sústava
Desiatková sústava - > Binárna sústava
Desiatková sústava - > Hexadecimálna sústava
Binárna sústava - > Hexadecimálna sústava
B - > D
01101101 = 0*2ˆ7 + 1*2ˆ6 + 1*2ˆ5 + 0*2ˆ4 + 1*2ˆ3 + 1*2ˆ2 + 0*2ˆ1 + 1*2ˆ0 = 0*128 + 1*64 + 1*32 + 0*16 + 1*8 + 1*4 + 0*2 + 1*1 = 64 + 32 + 8 + 4 + 1 = 109
H - > D AE25 = 10*16ˆ3 + 14*16ˆ2 + 2*16ˆ1 + 5*16ˆ0 = 10*4096 + 14*256 + 2*16 + 5*1 = 44581
D - > B decimalná sús. binárna sús. Výsledné číslo je teda 01101101
D - > H decimálna sús. hexadecimálna sús. Výsledné číslo je teda 24A
B - > H binárna sús. hexadecimálna sús.
_______________________________________________________________________________________________________________________________
Rastrová grafika
Je to spôsob uloženia grafických údajov pomocou farieb jednotlivých bodov obrazu.
Jeho podstatou je rozloženie obrazu na jednotlivé zobraziteľné body – pixely. Počet pixelov pomocou ktorých je obrázok uložený sa údáva v pixeloch na výšku a šírku (YxZ - rozlíšenie obrázka).
Teda súbor obsahujúci údaje o rastrovej grafike obsahuje informácie o farbe jednotlivých pixelov. Samozrejme farba je zakódovaná binárnym kódom do postupnosti núl a jednotiek.

Charakteristika rastrového obrázka:
Rozlíšenie
- počet bodov na šírku a výšku, napr. 1024x780
DPI - (dots per inch) počet bodov pripadajúci na 2,54cm, napr. 300/2,54 = 118 bodov.
Farebná hĺbka - (bits per point) počet bitov potrebných na zakódovanie 1 bodu, resp. všetkých farieb (8 BPP, 16 BPP – high color; 24 BPP, 32 BPP - true color)
Grafický formát - spôsob na zaznamenávanie vizuálneho obrazu (BMP, JPG, PNG, TIFF atď. - 24 BPP; GIF - 8 BPP)
Vektorová grafika
Pri použití vektorovej grafiky nepracujeme z jednotlivými pixelmi obrázku, ale so základnými objektmi (úsečky, kružnice, oblúky, mnohouholníky, transformácie, farby), ktoré umožňujú vytvárať výsledný obrázok.
V súbore vektorovej grafiky sú uložené príkazy, ktoré určujú ako sa výsledný obrázok poskladá zo základných tvarov a ich úpravami - zmenou tvaru, transformáciou, zmenou farby a inými.
Výhodou oproti Rastrovej grafike je možnosť zväčšovať a zmenšovať obrázok bez zmeny kvality.
Formáty grafických súborov Vieme vypočítať veľkosť súboru s obrázkom v pamäti počítača, t.j. pri jeho spracovaní. My však samozrejme obrázky ukladáme na disk. Vieme, že mnohé typy súborov sú štandardizované, týchto typov je však veľké množstvo.
Môžeme ich rozdeliť na dve skupiny:
Komprimované súbory s obrázkami - (komprimácia = zhustenie) body rovnakej farby sa popíšu matematicky, čo zaberie niekoľkokrát menej miesta, než ich „šnúra“ za sebou.)
Bezstratovo komprimované obrázky - ( napr. formát TIFF, GIF, PNG, …) dosiahnutá komprimácia je v pomere asi 1:10 (vždy to závisí od konkrétneho obrázku).
Stratovo komprimované obrázky - (napr. formát JPEG,…). Tu dochádza k nepatrným úpravám obrázku tak, aby sa dal dobre skomprimovať. Zníži sa tým jeho kvalita, väčšinou ale celkom nepozorovateľne. Dosahovaná kompresia je až 1:20, výnimočne aj viac.
Nekomprimované súbory s obrázkami – používajú sa menej a zástupcom tejto skupiny je typ označený BMP.
Využíva sa pritom nedokonalosť ľudského oka, to znamená, že informácie o farbách, ktoré oko nerozlíši sa vypustia
Výpočet veľkosti obrázka Mame obrázok 100px na 100px a 3B Veľkosť = 100x100x3 = 30000B => 30kB
RGB Základné pravidlo pre používanie farebných zobrazení spočíva v spôsobe, akým fungujú. RGB (red, green, blue) je systém farebného zobrazenia založený na vyžarovaní svetla. Funguje to tak, že každý pixel monitora vyžaruje kombináciu rôznych pomerov červenej, zelenej a modrej. Každá z týchto farieb má ešte naviac 256 stupňov intenzity, vďaka čomu vznikajú milióny kombinácií rôznych farebných odtieňov. A čím hustejšia je sieť pixelov, tým je kvalitnejší aj obraz. Z vyššie uvedených dôvodov je RGB ideálny pre účely digitálnej grafiky pre weby, aplikácie alebo programy. Problém ale nastáva v momente, keď sa farebnú grafiku tvorenú na báze RGB rozhodnete vytlačiť. CMYK Množstvo odtieňov tvorené svetlom je mnohonásobne vyššie, než aké dokáže namiešať atrament či toner. Model CMYK teda logicky ponúka oveľa menšiu farebnú škálu než RGB. Preto všetky grafické programy ponúkajú možnosť prepnúť do CMYK módu, ktorý zámerne limituje farebné spektrum tak, aby farebnosť dokumentu čo najviac zodpovedala výslednej tlačenej podobe.
_______________________________________________________________________________________________________________________________
Jednotky informácie a ich násobky 1 bit (1b) - je základná stavebná jednotka informácie
1 Byte (1B) - je zložený z 8 bitov (1B = 8b)
Premeny jednotiek
1 kibib = 1024 b, 1 kibiB = 1024 B

1 Mebib = 1024 kibib = 1024*1024 b = 1048576 b, 1MebiB = 1024 kibiB = 1048576 B
1 Gibib = 1024 Mebib ...
1 Tebib = 1024 Gibib ...
prevody jednotiek info